سه شنبه ۰۶ اسفند ۹۸ | ۱۷:۱۷ ۷۷ بازديد
سوشيال ماركتينگ چيست؟ اثر سوشيال ماركتينگ بر كسب وكارهاي امروزي چگونه است؟ با پيدايش گوشيهاي هوشمند دسترسي به شبكههاي اجتماعي به مراتب آسانتر شد. به گونهاي كه هر فرد درهر موقعيتي و در هر ساعتي از شبانه روز به راحتي ميتواند به هر كدام از رسانه هاي اجتماعي مدنظر خود سر بزند. همين استفاده ي آسان موجب به وجود آمدن يك استراتژي بازاريابي جديد به نام سوشيال ماركتينگ شد كه در اين مقاله به تعريف آن و انواع سوشيال مدياهاي محبوب ميپردازيم. با ما در كارسازشو همراه باشيد.
سوشيال ماركتينگ چيست؟
سوشيال ماركتينگ چيست؟ 5 شبكه اجتماعي محبوب و اثرگذار در بازاريابي اينترنتي. سوشيال ماركتينگ چيست؟ سوشيال ماركتينگ از جمله روشهاي مهم بازاريابي ديجيتال است كه به راحتي و اغلب بدون صرف هزينهاي با استفاده از آن ميتوانيد كسب و كار خود را بر سر زبانها بيندازيد. اخيرا فعاليت افراد در شبكههاي اجتماعي بسيار رشد داشته و اين خود پوئن مثبتي براي ارتقا كسب و كارهاي اينترنتي و وب سايت ها محسوب ميشود. چرا كه اغلب مردم با استفاده از گوشي همراه خود به صورت لحظه اي در شبكه هاي اجتماعي حضور دارند و در حال دريافت و يا ارسال مطالب به يكديگر هستند.
پس اگر بخواهيم بطور دقيق بگوييم سوشيال ماركتينگ چيست؟ بايد بگوييم ابزار يا روشي آسان براي افزايش ترافيك وب سايت و در واقع ارتقا آن است، كه به صورت مخفف SEM هم بكار ميرود. لازم به ذكر است كه يكي از معيارهاي رنكينگ گوگل هم ميزان سوشيال ماركتينگ وب سايت شماست كه در ادامه به صورت مفصل به آن خواهيم پرداخت.
سوشيال ماركتينگ و پر استفاده ترين رسانههاي اجتماعي
همانطور كه گفتيم سوشيال ماركتينگ هر گونه فعاليت در شبكههاي اجتماعي در جهت رونق كسب و كار و وب سايت است كه طيف وسيعي از كاربران را در بردارند. چرا كه گوشيهاي هوشمند دسترسي به رسانههاي اجتماعي را براي افراد آسان نموده و درنتيجه اين سوشيال مدياها از ضريب نفوذ بالاتري نسبت به ابزارهاي تحت وب برخوردارند.
فيس بوك،اينستاگرام، توييتر، لينكدين، پينترست و چندين شبكهي اجتماعي ديگر، هم اكنون به منظور سوشيال ماركتينگ در حال فعاليت هستند.در ادامه 5 مورد از محبوب ترينهاي شبكه هاي اجتماعي و نحوه صحيح فعاليت در آنها به منظور بهبود كسب و كار شرح ميدهيم:
فيس بوك
فيس بوك بزرگترين شبكه ي ارتباط جمعي هم از نظر تعداد كل كاربران و هم از نظر اعضاي حقيقي است كه در سال 2004 راه اندازي شد و توانست در عرض12 سال تعداد 1.59ميليارد كاربر فعال را به خود جذب كند. آمارها نشان ميدهد كه كسب و كارهاي بسياري، هر چند كوچك و متوسط در فيس بوك برند تجاري خود را تبليغ ميكنند. از آن مهمتر اينكه هم اكنون فيس بوك داراي 2 ميليارد و ده ميليون كاربر فعال در ماه است، كه اين خود آمار چشميگري است و به شما ميگويد كه همين حالا به فكر يك حساب كاربري فعال با برند خود در اين پلتفرم باشيد!
اينستاگرام
اينستاگرام كه يك شبكه ي اجتماعي مبتني بر تصوير است درست شش سال بعد از فيس بوك ايجاد شد و داراي 400 ميليون كاربر است. ازآنجا كه اين مديا توسط فيس بوك راه اندازي شد، حدود 95% از كاربران آن در فيس بوك هم عضو هستند. همانطور كه گفتيم مبناي عملكرد اين پلتفرم براساس تصاوير است، و ميدانيم كه عكس ها در سئو و رتبه ي سايت تاثير بسزايي دارند بنابراين با انتخاب يك عكس مناسب و مرتبط با كسب و كار خود و گذاشتن يك هشتگ با نام تجاري خود در زير آن ميتوانيد تعداد لايك وبازخورد مثبت بالايي دريافت كنيد و درنتيجه رتبه ي وب سايت خود را ارتقا دهيد.
توييتر
پلتفرمي است با محدوديت 140 كاراكتري كه توانسته 320 ميليون كاربر فعال در ماه را به خود اختصاص دهد. بنابراين نميتوان گفت كه چون فقط مجاز به نوشتن 140 كاراكتر هستيم شبكه اي مناسب براي تبليغ نيست! آمار فعاليت اين تعداد كاربر با همين تعداد كاراكتر نشان ميدهد كه مي شود روي تويتر هم در زمينهي سوشيال ماركتينگ حساب كرد. چرا كه كاربران زيادي براي تبليغات تجاري و مشاغل مختلف به منظور تعامل و ارتباط با مشتريان خود از اين شبكه ي اجتماعي استفاده ميكنند. درواقع بايد بگوييم كه شما بايد براي طيف مختلفي از افراد كه در پلتفرمهاي مختلف عضويت و فعاليت دارند سرمايه گذاري كنيد و تبليغات خود را در آن شبكه ها به اشتراك بگذاريد و محدوديتها را مانع خود ندانيد.
لينكدين
لينكدين اساسا به صورت حرفهاي براي بهبود كسب و كارها طراحي و راه اندازي شده است. بنابراين علاوه بر تبليغ كسب وكار خود با استفاده از اين پلتفرم به راحتي ميتوانيد افرادي كه در حوزهي كاري شما مشغول به فعاليت هستند را بيابيد و با آنها به تعامل اطلاعات كاري خود بپردازيد. تعداد كاربران لينكدين حدود 015 ميليون بوده است كه باتوجه به اينكه يك پلتفرم با كاربرد خاص است آمار خوبي است، و توصيه ميكنيم حتما فعاليت هدف داري در راستاي تبليغ كسب و كار خود در اين شبكه ي اجتماعي حرفه اي داشته باشيد.
پينترست
الگوريتم پينترست هم مانند اينستاگرام مبني بر تصوير است. اين پلتفرم با اينكه فقط ده سال از آغاز به كارش ميگذرد پيشرفت چشمگيري در جذب كاربران داشته است. در پينترست شما ميتوانيد يك آلبوم منظم و حرفه اي از تصاوير مربوط به كسب و كار خود داشته باشيد بدون هيچ محدوديتي در تعداد عكس! همانطور كه در بخشهاي قبل هم ذكر كرديم عكس و انتشار آن در شبكه هاي اجتماعي در رتبه ي وب سايت ما تاثير مهمي دارد. پس بهتر از از فعاليت در اين پلتفرم هم غافل نشويد.