پنجشنبه ۰۸ اسفند ۹۸ | ۱۵:۱۴ ۶۵ بازديد
توليد محتواي سبز موضوعي كه مورد توجه اغلب بلاگرها است و از آن جهت اهميت دارد كه موجب جذب كاربر به وب سايت و يا هر كسب و كاري ميشود. محتواي سبز از جمله محتواهايي است كه با دانستن و رعايت نكات مربوط به آن ميتوانيد به راحتي كسب و كار خود را ارتقا دهيد و ما در اين مقاله سعي كرده ايم تعريفي دقيق از اين اصطلاح و اهميت آن را بيان كنيم. با ما در كارسازشو همراه باشيد.
محتواي هميشه سبز يا درخت هميشه سبز!
محتواي سبز و جذاب , چه محتوايي مورد توجه گوگل قرار مي گيرد؟ محتواي هميشه سبز يا اصطلاح محتواي هميشه سبز يا Evergreen content به مطالب و محتواهايي گفته ميشود كه با گذشت زمان ارزش خود را از دست نميدهند و به عبارتي تاريخ انقضا ندارند. با يك مثال ساده سعي ميكنيم مفهوم آن را براي شما قابل لمس نماييم. اين اصطلاح برگرفته از درختاني است كه در تمام فصول سبز هستند و يا به عبارتي قابل استفاده، درختاني همچون درخت كاج كه شما هر زمان كه به اين درخت نگاه كنيد سبز است و يا درخت ليموي چهار فصلي را تصور كنيد كه هر زمان كه به سراغش ميرويد ميوه اي براي شما دارد. محتواي هميشه سبز هم به همين صورت است كه مطالب آن هميشه براي مخاطبان قابل استفاده است و با گذر زمان فاسد يا بي استفاده نميشود.
در ادامه به تعريف دقيقتري از اين سبك محتوا و لزوم وجود آن در وبلاگ ميپردازيم. در نهايت موضوعاتي كه ميتوان براي آنها چنين محتوايي توليد كرد را شرح ميدهيم. پس اگر مايليد محتوايي هميشه بهار توليد كنيد با ما همراه باشيد.

محتواي سبز چيست؟
همانطور كه گفتيم محتواي سبز همانند درختان هميشه سبز، با گذشت زمان استفادهي خود را از دست نميدهند و هميشه قابل ارجاع هستند، و هر زمان كه كاربر به آن مراجعه كند ميتواند پاسخ خود را از آن بگيرد. كه اين امر موجب افزايش بازديد كاربران از سايت يا وبلاگ شما ميشود.
در بين محتواهاي سبز برخي خيلي سبز هستند و برخي كمتر سبز. يك سري از محتواها هستند كه موضوع سبز دارند و برخي علاوه بر موضوع، محتواي سبز هم دارند. در ادامه 4 مورد را بيان ميكنيم كه تا حدودي تفاوت اين موارد را درك كنيد:
1.رشد چشمگير بازار سهام در سال جاري همه را غافلگير كرده است.2.سامسونگ جديدترين مدل گوشي خود از سري s را وارد بازار كرد.3.مشخصات فني و نحوه استفاده از قهوه ساز دلونگي4.فوايد زيتون در طب سنتي
موضوع سبز
با كمي دقت متوجه ميشويد كه مورد يك اصلا محتواي سبز محسوب نميشود چرا كه با گذر زمان ارزش خود را از دست ميدهد. ولي موضوع آن موضوعي سبز است چرا كه هميشه مورد توجه كاربران است و مخاطبان خاص خود را دارد. درمورد موضوع دوم هم بايد بگوييم كه چون ارزش آن به تاريخ انتشارش بستگي دارد محتواي سبز محسوب نميشود. در كل مطالبي كه جزء اخبار روز هستند جزء اين دسته به حساب نميآيند چرا كه با گذر زمان اين ها هم نيز ارزش خود را از دست ميدهند. اما در مورد موضوع سوم اينطور نيست چرا كه تا زماني كه اين محصول توليد ميشود اين مطلب هم قابل استفاده است بنابراين محتواي سبز به حساب ميآيد.
و در نهايت در ارتباط با موضوع چهارم بهتر است بگوييم محتوايي هميشه سبز است كه هيچگاه ارزش خود را از دست نميدهد و هر زمان كه كاربر به آن احتياج داشته باشد ميتواند به آن مراجعه و از آن بهره بگيرد. با اين حال بايد بگوييم كه مطالب تاريخي يا قديمي كه قابل تغيير نيستند محتواي هميشه سبز هستند كه هميشه با ارزش ميمانند ولي مواردي همچون مورد دوم نيز وجود دارند كه حداقل در طول دورهي توليد آن محصول و يا حتي بعد از آن به عنوان يك مطلب حاوي اطلاعات كه ميتوانند به خوانندگان آن فايدهاي برساند، محتواي سبز محسوب ميشوند.
مقايسه محتواي سبز با رنگهاي ديگر!
از آنجا كه هر كدام از توليد محتوا ارزش مختص به خود را دارند و با توجه به ماهيت وب سايت شما هر كدام از اين مطالب كاربرد خود را دارند، ما نميتوانيم به طور دقيق بگوييم كه محتواي سبز بهتر است يا ساير محتواها، چرا كه هر كدام از اين مطالب به نوبهي خود موجب افزايش بازديدكنندگان ميشوند. اين خود شماييد كه با توجه به ماهيت وب سايت و نوع كسب و كارتان تصميم ميگيريد كه كدام يك بهتر است.
به طور مثال محتوايي سبز براي سايتهاي خبري از اهميت بالايي برخوردار نيست چرا كه ارزش خبر به داغ بودن آن و سريع پخش شدن آن است. بنابراين از چنين وب سايتي انتظار توليد محتواي سبز نميرود بلكه بايد به توليد محتوا در جهت توليد خبرهاي تازه بپردازد. در صورتي كه سايتهايي با موضوعاتي مانند سلامت و بهداشت، روانشناسي و يا آشپزي، محتواي سبز و هميشه سبز دارند. بنابراين اگر تمايل داريد كه سايت شما هميشه و با گذشت زمان براي كاربران، كاربردي و مفيد باشد، بايد درصدد توليد محتواي سبز باشيد. نگران نباشيد، اين كار غير ممكن نيست زيرا در هر كسب و كاري معمولا موضوعاتي هستند كه بتوان در ارتباط با آنها توليد محتواي سبز كرد.
آيا فروشگاه اينترنتي محتوايي سبز دارد؟
تصور كنيد وب سايتي فروشگاهي داريد كه در آن ساعت هاي مچي مردانه و زنانه را بفروش ميرسانيد. در اين راستا شما ميتوانيد با توليد محتوا در مورد ويژگي هاي يك بند چرم يك محتواي سبز خوب ايجاد كنيد كه هميشه براي كاربران مفيد خواهد بود و يا در ارتباط با خصوصيات يك ساعت زنانه و انواع آن محتواي هميشه سبز بنويسيد. به همين سادگي در ارتباط با ساير وب سايت ها و موضوعات ميتوان مطالب هميشه سبز داشت، كه با گذشت زمان ارزش خود را از دست نميدهند. فروشگاه هيچ گاه سبزي محتواي خود را از دست نمي دهد.
محتواي سبز براي سايتهاي خبري از اهميت بالايي برخوردار نيست چرا كه ارزش خبر به داغ بودن آن و سريع پخش شدن آن است.
تفاوت موضوع سبز و محتواي س ب ز
اگر خاطرتان باشد در پاراگراف هاي قبل اشاره اي به موضوع سبز داشتيم حال نيز بصورت مفصل به بررسي آن ميپردازيم. گفتيم كه محتواي سبز تاريخ انقضا ندارد و به مرور زمان قديمي نميشود، چرا كه شامل موضوعات و محتواهايي است كه هميشه خوانندگان به آن مراجعه ميكنند. برخي موضوعات ممكن است هميشه سبز باشند اما نتوان براي آنها محتواي سبز توليد كرد، همانند مثال “رشد چشمگير سهام” اين موضوعي است كه بيشتر مردم و بخصوص سهامداران آن را سرچ ميكنند و در واقع موضع سبز است، اما محتواي آن بايد لحظه به لحظه به روز شود.
نتايج مسابقات ورزشي و قيمت سكه از ديگر موضوعات سبز هستند كه طرفداران آن به طور مكرر به جستجوي آنها ميپردازند اما به دليل متغير بودن آنها نميتوان محتواي سبز برايشان توليد كرد. مثلا محتواي موضوعي مانند نتايج مسابقات واليبال بستگي به زمان اجراي مسابقه و اتمام آن دارد و بصورت مرتب بروز رساني ميشود. برخي موضوعات مانند مشخصات كلي يك وسيله برقي، يك ماشين، و يا معرفي يك كتاب، اطلاعاتي در ارتباط با يك بيماري خاص و … از ساير موضوعات سبز هستند كه ميتوان براي آنها محتواي سبز هم توليد كرد. هرچند ممكن است روزي يك بيماري به طور كلي ريشه كن شود اما از آنجايي كه انسانها مدت زماني طولاني با آنها درگير هستند محتواي مربوط به آن تا حد زيادي سبز خواهد بود.
محتواي كمي س ب ز يا محتواي هميشه س ب ز
براي شرح قابل درك اين عنوان بايد دو موضوع سوم و چهارم كه در ابتداي مقاله به آن اشاره كرديم را يادآوري كنيم. موضوع سوم كه در ارتباط با دستگاه قهوه ساز بود، تا زماني سبز است كه آن وسيله توليد ميشود و مورد استفاده قرار ميگيرد، اما موضوع چهارم هميشه سبز ميماند. با كمي توجه به عمق اين موضوع پي خواهيم برد كه محتواهاي سبز هم همانند مدادرنگي سبز كمرنگ و سبز پررنگ دارند. در واقع محتواي سبز كمرنگ محتوايي است كه حداقل چند سال سبز ميماند و نيازي به تغيير ندارد اما محتواي سبز پررنگ محتوايي است كه هميشه سبز و قابل استفاده است و تاريخ انقضا ندارد. كه مثال هاي از اين دست زياد هستند.
مثلا در مورد وقايع تاريخي يا اماكن تاريخي اگر محتوايي تهيه شود يك محتواي هميشه سبز خواهد بود چرا كه اين چيزي است كه در گذشته رخ داده وتمام شده وديگر تغيير نخواهد كرد. اما برخي موضوعات همانند موضوعات آموزشي ممكن است بعد از چند سال كه روش جديدي ابداع شود نياز به تغيير داشته باشند، همانند آموزش برنامه جاوا كه مدت طولاني محتواي سبز بوده و مورد استفاده كاربران قرار ميگرفته است اما با پيشرفت تكنولوژي و جايگزين شدن زبان اندرويدي و برنامههاي اندرويدي، انقضاي آن سررسيده است.
با اين اوصاف اگر تمايل داريد براي وبلاگ و كسب و كار خود به توليد محتوا آن هم از نوع سبز بپردازيد، بهتر است از همين حالا شروع كنيد. لزوما نياز نيست كه همهي محتواهاي سايت شما سبز يا هميشه سبز باشند، فقط كافي است كه هر از گاهي يك مورد متناسب با كسب و كار و وب سايت خود آماده كنيد.